sunnuntai 29. marraskuuta 2015

46. ECVET

OSAAMISTAVOITTEET
- Opiskelija tuntee ECVET- ja TUTKE-uudistukset.
- Tietää uudistusten vaikutukset opetussuunnitelmaan ja opiskelijan arviointiin.
- Opiskelija ymmärtää ennakoinnin merkityksen.
- Osaa hyödyntää ennakointia opettajan työn suunnittelussa ja koulutuksen kehittämisen välineenä.
- Opiskelija perehtyy opettajan tehtävä- ja tulostoimenkuvaan.

TEEMAT
- ECVET- ja TUTKE-uudistukset: uudistusten vaikutukset opetussuunnitelmaan ja opiskelijan arviointiin (osaamisen tunnistaminen, tunnustaminen, dokumentointi sekä oppimisen ja osaamisen arviointi).
- Osaamisperusteisuutta vahvistamaan - mikä muuttuu ECVET- ja TUTKE-uudistuksen myötä?
- Opettajan osaamisen ennakointi.
- Opettajan työn suunnittelu ja koulutuksen kehittäminen ennakoinnin pohjalta.
- Opettajan tehtävä- ja tulostoimenkuva.

OSAAMISEN OSOITTAMINEN
Tee verkkosession/tallenteen ja materiaalien perusteella seuraava tehtävä:

Opettajan työn suunnittelu - millainen on tulevaisuus 2016?

Materiaali: Opettajan tehtävä- ja tulostoimenkuva
http://www10.edu.fi/ammattipeda/?sivu=opettajan_tyon_suunnittelu2

Tehtävän palautus (esim. video, tekstidokumentti, sarjakuva) osaamismerkkihakemuksen liitetiedostona

Mikä muuttuu?
* Osaaminen ratkaisee, ei koululla lusittu aika. Myös koulun ulkopuolella opittu osaaminen voidaan tunnistaa, jolloin opiskelija ei osallistu opiskeluun vaan menee ko. asian osalta suoraan ammattiosaamisen näyttöön
* Jokainen opiskelija etenee yksilöllistä polkua omassa aikataulussaan - Pintakillassa on hyviä toteutuksia siitä, että työskennellään eri osaamisen hankkimisen parissa mutta silti tiimeissä.
* Ohjaamiseen käytetty aika lisääntyy ja tulee näkyväksi
* Oppimisen arviointi muuttuu sanallisksi - vaatii myös aikaa ja osaamisen päivittämistä.

Oppiminen Online -aineistojen lisäksi käytän opettajan työn suunnittelun pohjana Opettaja-lehdessä 26/2015 ollutta juttua opettajien palkkauksen uudistamiskaavailuista, jotka tukevat meneillään olevaa muutosta.


Itselläni E-liitteisenä on oikeastaan jo näistä käytännöistä molemmat.


Hanketyöntekijänä kuvan alempi työajanseuranta on jo hyvin tuttu. Ylemmän osan mukaan ammatillisessa koulutuksessa työaika jaetaan opetukseen ja ohjaukseen, suunnitteluaikaan ja muuhun työhön. Ammattiopisto Tavastiassa on jo tämän lukuvuoden alusta allokoitu 17 h/ opetusta ja 2 h ohjausta / osaamispiste myös C-liitteessä oleville opettajille. Tutke 2:n mukaista ohjaustyötä on tällä haluttu korostaa.


Koska tarkoitus on myös nopeuttaa valmistumista ja hankkia osaamista työssäoppien eli suorittaa kokonaisia tutkinnon osia työpaikalla, myös kesäajan työssäoppimisen ohjaus pitää pystyä järjestämään. Omista kollegoista monet ovat tehneet parin viikon mittaisia ohjausjaksoja jo menneinä kesinä.

Yksilöllisten polkujen toteutuminen on hyvällä alulla, mutta vaatii vielä perehdytystä ja toimenpiteitä. Itse näen tietoteknologian avulla tehtävät käytännön työhön linkittyvät työn perustana olevaan tiedon hallintaan liittyvät tehtäväkokonaisuudet avainasemassa yksilöllisten polkujen suorittamiseen. Toivottaisin myös enemmän kuin tervetulleeksi drag and drop -järjestelmän, joka mahdollistaisi reaaliaikaisen seurannan siitä, mitä osaamista on jo hankittu ja mikä on vielä kesken. Tämänhetkinen opiskelijahallintajärjestelmämme on hyvin kankea ja vanhanaikainen.

Toivon, että rahoituksen kutistumisen myötä myös opettajien työelämäjaksoille on edelleen mahdolisuuksia opetuksen ajantasaisuuden varmistamiseksi.

ECVET (European Credit System for Vocational Education and Training) on liikkuvuutta edistävä järjestelmä. Sitä käytetään niin valmistuneiden ammattitaidon vertailuun kuin esim KV-työssäoppimisen yhdenmukaistamisessa. Siitä totean, että on hyvä olla tällainen opintosuoritussiirtojärjestelmä Samoin pidän siitä, että Tutke 2 -uudistus helpottaa suomalaisten tutkinnon osien siirtoa. En kuitenkaan pidä järkevänä, että kaikki opettajat perehtyvät asiaan käytännön tasolla - toimenkuvat ovat laajoja ja vaativia jo muutenkin. Organisaatioissa KV-asiantuntijat perehdyttävät ja auttavat aina tarvittaessa alkuun ECVETin kanssa.

Tänä vuonna luvattu OPH:n julkaisu on ilmestynyt viime torstaina: http://oph.fi/download/171613_ECVETin_toimeenpano_ammatillisessa_koulutuksessa.pdf

sunnuntai 15. marraskuuta 2015

42. MOOC:it

OSAAMISTAVOITTEET
  • Ymmärtää MOOCien perusidean ja soveltamismahdollisuuksia
  • Osaa fasilitoida ja ohjata suurryhmien oppimista
  • Osaa perustaa MOOC -ympäristön
TEEMAT
  • keskeiset MOOC-alustat
  • vertaisoppimisen malli
  • osaamisen osoittaminen ja vertaisarviointi
  • itseohjautuvuuden huomiointi opetuksen suunnittelussa
OSAAMISEN OSOITTAMINEN
  • Linkitä hakemukseesi todistus suorittamastasi MOOCista (esim. Mozilla Backpackin Badge) ja kerro lyhyesti mitä kurssilla oppimiasi käytäntöjä voisit soveltaa omassa työssäsi.
  • Jos et ole vielä MOOCeihin osallistunut tai et ole suorituksia kerännyt, kuvaile hakemuksen lisätietokentässä miten MOOC poikkeaa muista verkkokursseista ja liitä linkki johonkin itseäsi kiinnostavaan MOOCiin.

MOOC:ssa on valtava määrä opiskelijoita verrattuna perinteisiin verkkokursseihin. Osallistujat etenevät itsenäisesti ja tyypillistä on, että vain osa saa kurssin suoritettua loppuun. 

Wikipedian mukaan MOOCejakin on eri tyyppejä: 
xMOOCit ovat luennoitsijakeskeisiä ja niissä on usein kuuluisa puhuja itsenäisesti seurattavien videoiden vetonaulana Videoista opiskelijat tekevät monivalintakysymyksistä koostuvia tehtäviä ja tenttejä, jotka tarkastetaan automaattisesti.
cMOOCieissa videoiden ja tehtävien lisäksi opiskelijat muodostavat erilaisia sosiaalisia verkkokeskusteluryhmiä.
Lisäksi on perustettu erilaisia ongelmakeskeisiä 
#etMOOCit ovat ongelmaperustaisia
ccMOOCit projektimaisia 

mOOC eli Micro Open Online Course painottaa pienuuttaan ja sen mahdollisuutta tehokkaampaan opiskelijan ohjaukseen. 
SPOC eli Small Private Online Course on pieni suljetun piirin oma kurssi. 
DOCC eli Distributed Online Collaborative Course  on useamman eri yliopiston tai toimijan yhteisesti toteuttama verkkokurssi

Taidan keväällä suorittaa tämän Aalto-yliopiston peruskoulun opettajille suunnatun koodauksen peruskurssin, niin pääsen kartalle siitä, millaisia opiskeijoita meille hakee tulevina vuosina ja ehkä myös siitä millaisin valmiuksin heitä ensimmäisinä vuosina opetetaan:
http://koodiaapinen.fi/mooc/

45. eKirjat

OSAAMISTAVOITTEET
- Tietää mistä voi ladata eKirjoja opetuskäyttöön
- Tuntee eri eKirjojen tiedostomuodot ja niiden käyttöön liittyvät sovellukset
- Tuntee tyypillisimmät eKirjojen tekosovellukset (iOS, Android)
- Ymmärtää mitä medioita eKirjoissa voi käyttää. 

TEEMAT
- Palvelut ja sivustot, mistä eKirjoja löytää
- Yleisimmät eKirjojen tekosovellukset
- eKirjoihin upotettavat mediat
- eKirjojen tiedostomuodot ja käytettävyys eri alustoilla

OSAAMISEN OSOITTAMINEN
- linkitä osaamismerkkihakemukseen oman alasi eKirja (perustele, miksi valitsit juuri tämän ja miten voit hyödyntää sitä työssäsi)
- Linkitä palveluita ja/tai sivustoja, joista löytyy eKirjoja tai vaihtoehtoisesti itse tekemäsi ja julkaisemasi eKirja



* Savonlinnan työkavereiden tekemä e-kirja kokeille - hyviä pedagogisia ratkaisuja. Harmi, että saa vain iOS-laitteille:
https://itunes.apple.com/fi/book/rautalankakokki/id874927052?mt=13

* eKirja eKirjan tekemisestä Elisa-kirjan listoilta:
https://kirja.elisa.fi/ekirja/tee-itse-e-kirja-opas-e-kirjan-tekemiseen-sigil-ohjelmalla

* kiinnostava kirja ohjaamisesta
https://kirja.elisa.fi/ekirja/ohjaustyon-opas-yhteistyossa-kohti-toimijuutta

* oma hankejulkaisu verkossa pdf:nä - ei taideta nyt työn alla olevastakaan tehdä oikeaa eKirjaa
http://salpro.salpaus.fi/topo/mobiileilla-tyossaoppimista-ohjaamaan.pdf

Adlibriksellä olisi ollut tosi kiinnostavia johtamiseen ja myyntiin liittyviä kirjoja, mutta niitä oli saatavilla vain printtiversioina. 

40. Netiketti ja tekijänoikeudet

OSAAMISTAVOITTEET
- Tuntee netiketin perusperiaatteet.
- Osaa toimia harkiten ja huolellisesti verkossa sekä erilaisia tiedostoja käsitellessä.
- Osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja erilaisia lähteitä.
- Tuntee tekijänoikeuksiin, viestintäsalaisuuteen ja lakiin perustuvat netin perusperiaatteet.

OSAAMISEN OSOITTAMINEN
- Osallistu verkkosessioon ja keskusteluun Oppiminen Online – Facebook ryhmässä Nettiketti ja tekijänoikeudet teeman alla. Ota kuvakaappaus keskustelusta, jossa osallistumisesi näkyy, ja liitä se merkkihakemukseen.
TAI
- Tutustu nettiketistä omassa organisaatiossasi mahdollisesti annettuihin ohjeisiin tai käytänteisiin ja pohdi miten niitä voisi kehittää? Palauta pdf osaamismerkkihakemuksen liitetiedostona


Somepedia-hankkeen hyvät tiivis listaus toimii myös uusien tutkinnon perusteiden YTO-opintojen pakollisten tvt-taitojen netiketin opiskelun pohjana: http://www.valmistun.info/info/netiketti
Näistä voisi myös teettää opiskelijavideot, jotta lukeminen ei olisi ainoa keino ottaa asiaa haltuun.

Tiukimpien kantojen mukaan salasanojen luomiselle ei saa luoda muistisääntöä.

Tällä hetkellä 2. ja 3. vuotta opiskeleville netikettiä ei systemaattisesti opeta vielä kukaan. Asian voisi järjestää integroimialla aiheen opintojen loppuvaiheessa tulevaan ammatilliseen opintoon.

Havaintojeni mukaan ne opiskelijat, joilla on livenä heikoimmat sosiaaliset taidot, toimivat myös netissä kaikkein vähiten netiketin mukaan. Tästä päättelen, että yleinen sosiaalisten ja vuorovaikutustaitojen parantaminen helpottaa myös netiketin sisäistämistä.




lauantai 10. lokakuuta 2015

38. Verkkokokousvälineet

Osaamistavoitteet
- Tuntee muutamia erilaisia verkkokokousvälineitä, joita voi hyödyntää vuorovaikutteisessa oppimistilanteessa
- Osaa käyttää verkkokokousvälineiden toimintoja vuorovaikutteisesti, kuten ruudun jakoa, chatia.
Teemat
- verkkokokousvälineiden toiminnot vuorovaikutteisessa verkko-opetustilanteessa (AC, Webex)
Osaamisen osoittaminen
- Esittää verkkokokousvälineellä opetusmateriaalia muille kuulijoille
- Esittelee esimerkkinä jonkun verkkokokousvälineellä toteutettavan opetustuokion
TAI
- Voit myös laittaa osaamismerkkihakemukseen linkin johonkin verkko-kokouksen/ verkko-opetustilanteen tallenteeseen, missä olet toiminut opettajan roolissa. Voit myös ottaa tallenteestasi kuvakaappaukset ja selostaa tapahtumia, niin että osaaminen tulee osoitettua (esittää opetusmateriaalia, toteuttaa verkkokokousvälineellä opetustuokion).

Käytän AC-kokouksia lähes päivittäin. Luennoida en tykkää, joten niitä tulee tehtyä harvemmin.

Esittelen tässä, miten Kiltakoulut-valmennusten AC-ennakkoluennot on toteutettu:

1. Osallistujille on lähetetty sähköpostiin aika ja verkko-osoite + kokoukseen liittymisohjeet, esim. tämä omani:
http://kkkpedu.blogspot.fi/2014/02/tervetuloa-ennakkoluennolle.html
(valitettavasti verkkotallenne on lakannut näkymästä, kun organisaation ac-osoite on muuttunut)

2. Aikaa on varattu äänten testaamiseen. Parissa vuodessa verkkokokoukset ovat onneksi yleistyneet niin, että, ainakin luennoitsijan ääni saadaan kuuluviin helposti. Yleisin syy kuulumattomuuteen on, että äänet on vaimennettu koko koneesta. Joskus on joku hankala tapaus otettu puhelimitse kuulolle. Chatissa on kätevä antaa ohjeita, mutta joskus pyydän chatiin henkilön puhelinnumeron, jotta voi kuulla ohjeen ja tehdä samalla.

3. Käytän Prezi-esityksiä, joita ei voi ladata AC:in (kuten Wordit ja PowerPointit). Siksi käytän näytön jakamiseen Share My Screen => Share My Screen. Siinä pitää muistaa, että kannattaa sulkea kaikki salassapidettävä ensin, koska kaikki näytölle tuleva näkyy.

4. Kun koko näyttö on jaettu, on hankalaa seurata chatia. Siksi avaan usein vaikkapa kännykän AC:n, jotta näen mahdollisesti puheen aikana tulevat chat-kysymykset.

5. Osallistun usein AC-luennoille iPhonella ja menen kävelylenkille. Liikkuessa aivot toimivat paremmin - onneksi tästä on jo uutisoitukin, niin kukaan ei voi puuttua. Joskus on puhelimen akku kylmässä hyytynyt..

37. Uudistuvat ammatilliset oppimateriaalit

OSAAMISTAVOITTEET
- Hahmottaa, millä eri tavoin voi syntyä ammatillisia oppimateriaaleja
- Opiskelijan aktiivinen rooli oman oppimisensa ja ammattitaidon näkyväksi tekemisessä
- Osaa ohjata opiskelijoita monimuotoisten oppimateriaalien tuottamiseen ja avoimeen jakamiseen
- Osaa hyödyntää jo olemassaolevia avoimia oppimateriaaleja
TEEMAT
- Avoimet oppimateriaalit
- Opiskelijoiden ohjaaminen avointen materiaalien tuottamiseen ja jakamiseen
- Creative Commons lisenssi
- Avointen materiaalien lähteet verkossa
OSAAMISEN OSOITTAMINEN
- Kerro osaamismerkkihakemuksessa miten ohjaat opiskelijoitasi avointen oppimateriaalien tuottamiseen ja avoimeen jakamiseen. Kuvaile jokin valmis toteutus tai luo suunnitelma tulevalle toteutukselle.

Tehtävänanto on sanamuodoltaan mielenkiintoinen: opiskelijan ohjaaminen avointen oppimateriaalien tuottamiseen on lainsäädännöllisesti haastava. Toki omaa oppimisprosessia voi tuoda esille ja esim. YouTubessa kannattaa ohjata jakamaan videot CC-lisensoituina, jolloin niitä voidaan ko. opiskelijan poissaollessakin katsoa yhdessä luokan kanssa valkokankaalta. Muussa tapauksessa jokainen opiskelija joutuu katsomaan saman videon omalta laitteeltaan.

Vaikka viime keväänä ensimmäisessä ikäluokassa Tredun Asentajakillast avalmistuneen opiskelijan blogi ei olekaan CC-lisensoitu (osin minunkin moka), uskon, että siitä on hyötyä monille opiskelijoille sekä substanssin että blogin tekemisen ja jäsentelyn esimerkkinä. http://heiniauto.blogspot.fi/

Jatkuvuuden kannalta on hankalaa, jos esim. yllämainittu blogi poistuu tai muuttaa tuntemattomaan osoitteeseen - se ei ole mitenkään minun tai opiskelijaa ohjanneen opettajan hallinnassa. Siksi olisi tärkeää, että keskeiset oppimateriaalit tulevat sellaiseen paikkaan, esim. alan wikiin, Youtube-kanavalle jne., että kulloinenkin opettaja/ohjaaja ne sieltä varmasti saa jaettua.

Meneillään olevassa ELOA-hankkeessa tehdään parhaillaan selvitystä, minkälainen sopimus opiskelijan kanssa pitää tehdä, jotta opettaja voi tallentaa hänen tekemänsä videon oppimisaineistoksi seuraaville opiskelijasukupolville. Kuvaus tulee ELOA:n sivustolle vuoden loppuun meneessä: https://ammattiineloa.wordpress.com/

P.S. Tästä inspiroituneena lisäsin CC-lisenssin tähän blogiin, josko nyt jotakuta mietteitäni kiinnostaisi eteenpäin jakaa.

35. Tiedostojen Jako Verkossa

OSAAMISTAVOITTEET
- Tuntee yleisimmät tiedostojen jakopalvelut ja osaa kertoa, mitkä niiden keskinäiset erot ovat.
- Tuntee tiedostojen jakamisen eri muodot (julkinen, yksityinen....)
- Ymmärtää, mitä eroa on kansion jakaamisella ja yksittäisen tiedoston jakaamisella.
- Pääsy jaettuun kansioon eri laiteilla.

TEEMAT
- Yleisimmät tiedostojen jakopalvelut.
- Tiedostojen jakamisen muodot.
- Tiedostojen järjestäminen kansioihin.
- Kansiorakenteen muodostaminen.

OSAAMISEN OSOITTAMINEN
- Luo kansio Google Drivessa.
- Jaa tämä kansio vain-luku oikeudella.
- Luo kansioon kaksi Google Dokumentin Asiakirjaa, joista toinen on vain lukuoikeuksin ja toinen avoimilla muokkausoikeuksilla.
- Lisää linkki tähän jaettuun kansioon osaamismerkkihakemukseesi.


Jaaha. Olikin tullut kiire kesälomalle, kun tämäkin merkki oli hakematta. Ihan peruspäivittäiskauraa. Toivottavasti en ylimielisyyksissäni (liian helppo tehtävä) ole hutiloinut

Kansio
https://drive.google.com/folderview?id=0Bwekt9gNNS-LSjdDalZqMUVkSEk&usp=sharing